Fairtrade-mærket er blandt det mest kendte herhjemme. I en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser resultatet, at 87 % af danskerne kender til mærkningsordningen Fairtrade. Kun Ø-mærket og Nordisk Miljømærkning er bedre kendt blandt danskerne.
Samtidig ses det i undersøgelsen, at over halvdelen af danske forbrugere (62 %) køber varer med Fairtrade logo på, fordi de nærer tillid til mærket.
Derfor er det ikke overraskende, at vi til tider mødes af kunder, der undrer sig over, hvorfor det genkendelige logo ikke pryder ØNSKs kaffeposer.
”Vi deler jo de samme hensigter”, er ofte, hvad kundernes undren bunder i.
Og det er for så vidt også rigtigt nok. En stor del af det, vi sigter efter at gøre med ØNSK, er at skabe bedre vilkår for kaffebønderne.
Derfor er det korte svar til, hvorfor vi ikke sælger Fairtrade kaffe, at vi ikke mener, Fairtrade gør nok.
Hvorfor vi har det sådan, og hvad vi i stedet gør for at forbedre vores kaffebønders vilkår, kan du læse mere om i blogindlægget herunder.
Manglende resultater
Det kan virke underligt, når Forbrugerrådet har kaffe blandt de produkter, hvor det virkelig batter at handle Fairtrade, at ØNSK så vælger ikke at sælge Fairtrade kaffebønner.
Problemet for os er, at trods sin omtrent 30 års levetid er det fortsat svært at sætte lighedstegn mellem Faitrademærkning og forbedring af arbejdsvilkår. Tværtimod har forskningsresultater tidligere vist, at lønnen gennemsnitligt var lavere og arbejdsforholdene dårligere for afrikanske landarbejdere i områder med Faitrade end i områder uden.
Den nu tidligere direktør for Fairtrade Danmark, Jonas Giersing, skrev i 2018 i en klumme for Mandag Morgen, at Fairtrade gør en forskel for fattige bønder og arbejdere på den korte bane, men det er svært for dem at dokumentere en langsigtet effekt.
Klummen tager udgangspunkt i et omfattende litteraturstudie fra Overseas Development Institute. Om resultatet skriver Jørgen Giersing:
”Studiet kaster lys på arbejdere ansat på mindre landbrug og nødvendigheden af, at Fairtrade øger indsatsen for netop denne marginaliserede gruppe. Desuden finder forskerne frem til, at Fairtrade kun har haft begrænset succes med at hæve lønnen for arbejdere på kommercielle plantager, og at mange bønder har brug for endnu mere støtte til at forbedre deres produktivitet og øge kvaliteten.”
Forbrugerrådet Tænk om Fairtrade kaffe:
“Kaffe er et yderst prisfølsomt produkt, og konkurrencen på verdensmarkedet er benhård. Det presser prisen, også for de små kaffebønder, der står for langt størstedelen af kaffeproduktionen i verden.
Prisen kan svinge utroligt meget. Og de store prisudsving kan sende hundredtusinder af bønder ud i dyb fattigdom, når priserne er i bund.
Fairtrade-mærket kaffe har garanteret kaffebønderne en minimums-indkomst, så de overlever både tider med lavere priser og dårlige kaffehøster.”
Kilde: taenk.dk
Videoen viser et eksempel på, hvordan ØNSK arbejder i tæt relation med kaffebønderne for at forbedre vilkår og kvalitet. Derved kan bønderne tjene flere penge på deres kaffe.
Vores egen vej
På baggrund af de manglende resultater har vi i ØNSK valgt at gå vores egen vej. Som sagt deler vi mange af de samme ambitioner som Fairtrade. Men vi føler, vi kan gøre det endnu bedre ved at gøre det på vores egen måde.
Vores vej, har vi valgt, skal være bredt funderet og indeholde fokus på vilkår og arbejdsforhold samt klima og miljø:
Direkte handel: Ved selv at handle direkte med vores kaffebønder sikrer vi ordentlig kvalitet, og at kaffebønderne får den pris, de fortjener.
Penge tilbage til gårdene: 1 % af al vores omsætning går til grønne udviklingsprojekter hos vores kaffebønder. Vi tror på, at vi gennem udvikling kan skabe en højere kvalitet, som sikrer vores kaffebønder en bæredygtig forretning.
Fokus på økologi og biodiversitet: ØNSK handler primært økologisk kaffe, der er dyrket på arealer med omkringliggende skyggetræer og uden brug af pesticider.
Derudover tror vi på at gøre tingene så gennemsigtigt, som muligt. Så er du nysgerrig efter, hvor meget vi betaler vores kaffebønder, kan du finde svaret i vores Sustainability report. Rapporten gennemgår samtidig vores bæredygtighedsprincipper, som du også kan finde under vores side om bæredygtighed.
Eller find vores udvalg af kaffe.
De to ejere af ØNSK, Rasmus (tv) og Andreas (th) med Silvio Sanchez (mf), der er kaffebonde hos ØNSK. Billede fra Nicaragua, 2020.
Anbefalede produkter
Få vores tips og tricks
Skriv dig op til vores nyhedsbrev
og få vores kaffetips og
-tricks direkte i indbakken.